ارائه مدلی جهت توانمندسازی نمایندگان صنعت بیمه در بستر زنجیره ارزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

2 دانشجوی دکتری تخصصی گروه مدیریت صنعتی،واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین،ایران

چکیده

سابقه و هدف: هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی جهت توانمندسازی نمایندگان صنعت بیمه در بستر زنجیره ارزش این صنعت می باشد . پژوهش حاضر در پی ارائه مدلی نظری است اما در سطح کلان ، یک پژوهش کاربردی و از نظر روش ، توصیفی - پیمایشی می باشد.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان صنعت بیمه به تعداد پانزده نفر از مدیران و کارشناسان امور نمایندگان و آموزش است .در این پژوهش ابتدا طیفی از عوامل موثر بر توانمندسازی نمایندگان که بعنوان عوامل تاثیر گذار در بستر زنجیره ارزش صنعت بیمه می باشد در اختیار خبرگان قرار گرفت و بر اساس روش دلفی پانزده عامل به عنوان عوامل نهایی شناسایی شدند که این عوامل ناشی از عوامل فردی ، عوامل مربوط به بیمه مرکزی ، شرکت بیمه گر و عوامل محیطی است و سپس با استفاده از تکنیک دیمتل پر اهمیت ترین این عوامل به عنوان تاثیر گذار در زنجیره ارزش صنعت بیمه به جهت توانمندسازی نمایندگان این صنعت شناسایی شد .
یافته‌ها: یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که عوامل مربوط به شرکت بیمه گر و بیمه مرکزی ، استمرار در آموزش نمایندگان ، تیپ شخصیتی آنها ، هوش هیجانی و عوامل محیطی شامل عوامل اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی از مهمترین عوامل موثر بر توانمندسازی شبکه فروش بعنوان مهمترین عامل در بستر زنجیره ارزش صنعت بیمه است .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a model for empowering insurance industry representatives in the value chain

نویسندگان [English]

  • Ali Mohtashami 1
  • Kamran Kiani 2
1 Associate Professor, Department of Industrial Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
2 PhD student, Department of Industrial Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The main objective of this research is to present a model for empowering insurance industry representatives in the value chain of this industry. The present research seeks to present a theoretical model, but at the macro level, it is an applied research and in terms of method, it is descriptive-survey.
Materials and Methods: The statistical population of the research includes 10 insurance industry experts, including managers and experts in agent affairs and training. In this study, first, a range of factors affecting the empowerment of agents, which are influential factors in the context of the insurance industry value chain, was provided to the experts. Based on the Delphi method, 15 factors were identified as final factors, which are due to individual factors, factors related to the Central Insurance, the insurance company, and environmental factors. Then, using the Dematel modeling technique, the most important of these factors were identified as influential in the insurance industry value chain in order to empower the agents of this industry.
Results: The findings of this study showed that factors related to the insurance company and the Central Insurance Company, the continuity of training of representatives, their personality type, emotional intelligence, and environmental factors including economic, political, and cultural factors are among the most important factors affecting the empowerment of the sales network as the most important factor in the context of the insurance industry value chain.
Conclusion: The results of this research showed that, given the special importance of insurance industry representatives in the value chain, strengthening the factors influencing their compliance can increase income and profitability for insurance companies and subsequently the insurance industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Insurance agents
  • insurance industry
  • empowerment
  • value chain
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4
در حال تکمیل
خرداد 1404
صفحه 41-57
  • تاریخ دریافت: 04 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1404