اهداف و چشم انداز

مجله «مدیریت زنجیره ارزش راهبردی» با تأکید بر توسعه نوآوری، خلق مزیت رقابتی و ارتقای ارزش و نوآفرینی در مراکز فنآوری و نوآوری، در حوزه های مطالعاتی زیر برای دریافت مقاله آمادگی دارد، این حوزه‌ها در دسته های زیر قرار می گیرند:

  1. راهبردها و سیاست‌گذاری در زنجیره ارزش نوآورانه

   - سیاست‌گذاری علم، فناوری و نوآوری در زنجیره‌های ارزش 

   - راهبردهای رقابتی و نوآورانه در طراحی و توسعه زنجیره‌های ارزش 

   - تحلیل زنجیره‌های ارزش راهبردی در سطوح ملی، منطقه‌ای و سازمانی 

   - مدیریت ارزش در روابط، مشارکت‌ها، اتحادهای استراتژیک و اکوسیستم‌ها 

   - آینده‌پژوهی و تحلیل سناریوهای کلان در حوزه زنجیره‌های ارزش 

 

  1. نوآوری و توسعه فناوری در زنجیره‌های ارزش

   - توسعه فناوری‌های نوظهور (هوش مصنوعی، بلاک‌چین، اینترنت اشیاء، فناوری‌های سبز و...) 

   - نوآوری باز، نوآفرینی و بازطراحی مدل‌های کسب‌وکار در زنجیره‌های ارزش 

   - کاربرد فناوری‌های تحول‌آفرین در بهینه‌سازی زنجیره ارزش 

   - طراحی زنجیره ارزش فناورانه برای پلتفرم‌های دیجیتال 

   - بهره‌گیری از فناوری‌های عمیق (Deep Tech) در ارزش‌آفرینی صنعتی 

 

  1. مدیریت نوآوری، دانش و یادگیری سازمانی

   - مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در زنجیره‌های ارزش 

   - توسعه ظرفیت نوآوری در سازمان‌ها، مراکز فناوری و پارک‌های علم و فناوری 

   - تعاملات دانشگاه، صنعت و دولت (مدل Triple Helix) برای خلق ارزش 

   - نقش مراکز تحقیق و توسعه (R&D) در ارتقاء ارزش در زنجیره نوآوری 

   - سیاست‌ها و زیرساخت‌های حمایت از توسعه دانش فناورانه 

 

  1. ارزش‌آفرینی، تجاری‌سازی و مدل‌های درآمدی

   - طراحی مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر خلق ارزش فناورانه 

   - ارزیابی عملکرد نوآوری، خلق ارزش و اثربخشی تجاری‌سازی 

   - مسیرهای تجاری‌سازی فناوری و محصولات دانش‌بنیان 

   - توسعه زنجیره ارزش در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان 

   - پیاده‌سازی و تحلیل مدل‌های درآمدی نوآورانه 

 

  1. بازار، مشتری و راهبردهای بازاریابی ارزش‌محور

   - راهبردهای بازاریابی فناورانه و فروش نوآورانه 

   - ارزش‌آفرینی برای مشتری، جامعه و ذی‌نفعان کلیدی 

   - مدیریت تجربه مشتری در زنجیره ارزش نوین 

   - طراحی ارزش پیشنهادی و مدل تحویل ارزش در بازارهای رقابتی 

   - برندینگ فناورانه در زنجیره ارزش محصولات نوآورانه 

 

  1. پایداری، تاب‌آوری و مسئولیت‌پذیری در زنجیره‌های ارزش

   - زنجیره تأمین سبز، اقتصاد چرخشی و پایداری زیست‌محیطی 

   - مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (CSR) در مدیریت زنجیره ارزش 

   - مدیریت ریسک، تاب‌آوری و پایداری مالی در زنجیره‌های پیچیده 

   - پیاده‌سازی چارچوب‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و راهبری ( ESG) در طراحی زنجیره‌های ارزش 

   - ارزیابی چرخه عمر و ردپای اکولوژیکی زنجیره‌های تولید 

 

  1. کارایی، بهره‌وری و هوشمندسازی زنجیره ارزش

   - بهینه‌سازی فرآیندهای نوآورانه در زنجیره‌های ارزش 

   - بهره‌وری فناورانه و ارزیابی عملکرد سیستم‌های ارزش 

   - اتوماسیون، رباتیک و زنجیره‌های ارزش هوشمند 

   - پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین (SCM) مبتنی بر فناوری 

   - استانداردسازی و معماری فرایندهای ارزش‌آفرینی 

 

  1. تحلیل سیستم‌ها، داده و تصمیم‌گیری پیشرفته

   - مدل‌سازی و شبیه‌سازی زنجیره ارزش با رویکرد سیستم‌های پیچیده 

   - تحلیل داده‌محور و تصمیم‌گیری هوشمند در زنجیره‌های ارزش 

   - استفاده از یادگیری ماشین و الگوریتم‌های پیش‌بینی در تحلیل ارزش 

   - کاربرد سیستم‌های پشتیبان تصمیم در طراحی راهبردهای ارزش‌آفرینی 

   - توسعه زنجیره‌های ارزش داده‌محور

 

  1. بین‌المللی‌سازی و منابع جهانی در زنجیره‌های ارزش

   - طراحی زنجیره‌های ارزش جهانی (GVC) با رویکرد نوآورانه 

   - تدارکات الکترونیکی، تجارت الکترونیک و فناوری‌های دیجیتال در زنجیره تأمین 

   - استراتژی‌های بین‌المللی‌سازی نوآوری در زنجیره ارزش 

   - همکاری‌های فناورانه فرامرزی و دیپلماسی نوآوری 

   - یکپارچه‌سازی زنجیره ارزش با شبکه‌های تأمین منطقه‌ای و جهانی