مدلی برای شایستگی‌های کلیدی مدیران زنجیره ارزش و زنجیره تأمین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده

شایستگی‌های مدیران زنجیره ارزش به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در ایجاد و حفظ یک زنجیره ارزش مؤثر و کارآمد مطرح می‌شود. از این رو، هدف اصلی این مقاله، ارائه مدلی برای شناسایی و دسته‌بندی شایستگی‌های کلیدی مدیران زنجیره ارزش و زنجیره تأمین بوده و این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که مدیران این حوزه باید دارای چه شایستگی‌هایی باشند تا بتوانند به طور مؤثر فرآیندهای زنجیره ارزش را مدیریت کنند. برای دستیابی این هدف ابتدا با مطالعه منابع موجود در ادبیات و بررسی مقالات مرتبط، مفاهیم موردنظر شناسایی شد. سپس مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با ۱۴ نفر از مدیران ارشد و متخصصان حوزه زنجیره ارزش و تأمین صورت گرفت. نمونه آماری در این پژوهش با روش قضاوتی- هدفمند انتخاب شد. در نهایت با بهره‌گیری از روش تحلیل مضمون مدلی برای شناسایی و دسته‌بندی شایستگی کلیدی مدیران زنجیره ارزش و زنجیره تأمین ارائه شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که شایستگی‌های کلیدی مدیران زنجیره ارزش در پنج دسته اصلی شایستگی‌های محوری و بنیادین (شامل دانش فنی، تفکر استراتژیک و کارایی عملیاتی)، مهارت‌های بین‌فردی (شامل همکاری و کار گروهی، مهارت‌های ارتباطی و حل تعارض)، شایستگی‌های رفتاری (شامل سازگاری، اخلاق و صداقت)، شایستگی‌های دانشی (شامل درک بازار و درک مالی) و توسعه حرفه‌ای (شامل یادگیری مستمر و مربی‌گری) قابل تقسیم‌بندی است. این تحقیق، با ارائه مدلی جامع برای شایستگی‌های مدیران زنجیره ارزش نه تنها به شناسایی مهارت‌ها و قابلیت‌های لازم می‌پردازد، بلکه به عنوان ابزاری برای بهبود عملکرد و هم‌راستایی تلاش‌های سازمانی با اهداف استراتژیک عمل می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Model for The Key Competencies of Value Chain and Supply Chain Managers

نویسنده [English]

  • Mohsen Shafiei Nikabadi
Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
چکیده [English]

The competencies of value chain managers are considered one of the key factors in establishing and maintaining an effective and efficient value chain. Accordingly, the main objective of this article is to present a model for identifying and categorizing the key competencies of managers in value chain and supply chain. This study seeks to answer the question: What competencies should managers in this field possess to effectively manage value chain processes.To achieve this objective, the relevant concepts were initially identified through a review of the existing literature and related articles. Subsequently, semi-structured interviews were conducted with 14 senior managers and experts in the field of value chain and supply chain. The sample for this study was selected using a judgmental and purposive sampling method. Finally, utilizing thematic analysis, a model was proposed for identifying and categorizing the key competencies of value chain and supply chain managers.The findings reveal that the key competencies of value chain managers can be classified into five main categories: core and foundational competencies (including technical knowledge, strategic thinking, and operational efficiency), interpersonal skills (encompassing collaboration and teamwork, communication skills, and conflict resolution), behavioral competencies (including adaptability, ethics, and integrity), knowledge-based competencies (involving market understanding and financial acumen), and professional development (comprising continuous learning and mentoring). This research, by presenting a comprehensive model for the competencies of value chain managers, not only identifies the necessary skills and capabilities but also serves as a tool for improving performance and aligning organizational efforts with strategic objectives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key Competencies
  • Value Chain
  • Supply Chain
  • Thematic Analysis
  • Professional Development
منابع
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمد سعید، فقیهی، ابوالحسن، شیخ زاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی، نشریه اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2) ، 151-198. doi: 10.30497/SMT.2011.163
 
APICS. (2020). APICS supply chain management certification programs. Retrieved from APICS website.
Asghar, M., & Ilyas, M. (2019). Strategic Supply Chain Management: Theory and Practice. International Journal of Business and Management, 14(10), 45-54.
Beranek, P. M., & Martz, W. (2011). Evaluating training impact in an emerging market: A case study. Journal of Business Research, 64(9), 916-923.
Bowers, M. R., Bowers, A. R., & Mistriotis, A. (2017). Leadership Skills Development in a Supply Chain Context: Addressing the Gap. Supply Chain Management: An International Journal, 22(2), 55-66.
Braun V., & Clarke, V.(2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology,  3(2) , 77-101
Campion, M. A., Fink, A. A., & Ruggeberg, B. J. (2011). Doing competency modeling right: Lessons learned and best practices. Personnel Psychology, 64(2), 323-349.
Carter, C. R., & Rogers, D. S. (2008). A framework of sustainable supply chain management: Moving toward new theory. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 38(5), 360-387.
Chopra, S., & Meindl, P. (2020). Supply chain management: Strategy, planning, and operation (7th ed.). Pearson.
Cox, A., & Chicksand, D. (2005). The Role of Relationship Management in Achieving Strategic Objectives in Supply Chains. International Journal of Logistics Management, 16(2), 15-28.
Davis, T., & McNaughton, R. B. (2014). Supply chain management: A global perspective on the field of study. International Journal of Operations & Production Management, 34(9), 1175-1196.
Davis, T., et al. (2024). Enhancing Supply Chain Communication: The Role of Interpersonal Skills. Journal of Supply Chain Management, 60(1), 115-129.
Dubey, R., & Gunasekaran, A. (2024). Big Data Analytics in Supply Chain Management: A Review and Directions for Future Research. International Journal of Production Research, 62(1), 1-37.
Garcia, L., Hunter, M. S., & Mayfield, A. (2024). Fostering a Learning Culture: The Role of Mistakes in Driving Innovation. Journal of Business Management, 49(2), 98-120.
Șerban, C.,Bichel, A., Vasiliu, C. and Tăchiciu, L., 2021. Ethical Leadership: Concept Contextualization for Post-Pandemic Sustainability. In: R. Pamfilie,V. Dinu, L. Tăchiciu, D. Pleșea, C. Vasiliu eds. 2021.7th BASIQ International Conference on New Trends in Sustainable Business and Consumption.Foggia, Italy, 3-5 June 2021. Bucharest: ASE, pp. 353-361 DOI: 10.24818/BASIQ/2021/07/045
Hazen, B. T., Boone, C. A., & Jones-Farmer, L. A. (2024). Leveraging Big Data for Efficient Supply Chain Operations: A Strategic Framework. International Journal of Production Economics, 223, 107523.
Jain, R., & Sharma, A. (2018). Lean manufacturing practices and performance: An empirical study on Indian manufacturing industry. Journal of Manufacturing Technology Management, 29(5), 826-845.
Kaptein, M. (2008). Developing and testing a instrument for measuring ethical culture. Journal of Organizational Behavior, 29(7), 915-934.
Kearney, A. T. (2017). Supply chain transformation: The path to digital and customer-centric supply chain. Retrieved from Kearney report.
Marshall, R., & Shen, W. (2023). Identifying desirable competencies for supply chain management professionals. Journal of Business Logistics, in press.
Mason-Jones, R., Naylor, B., & Towill, D. (2000). Engineering the Lean Supply Chain. Supply Chain Management: An International Journal, 5(1), 4-10.
Mentzer, J. T., Min, S., & Zacharia, Z. G. (2001). The influence of supply chain management on business performance. Journal of Business Logistics, 22(2), 1-23.
Neely, A., Gregory, M., & Platts, K. (2005). Performance measurement system design: A literature review and research agenda. International Journal of Operations & Production Management, 25(12), 1228-1263.
Porter, M. E. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.
Rao, P., & Holt, D. (2005). Do green supply chains lead to competitiveness and economic performance? International Journal of Operations & Production Management, 25(9), 898-916.
Rao, P., & Holt, D. (2024). Evaluating Sustainable Practices in Supply Chain Management: Key Drivers and Barriers. Journal of Supply Chain Management, accessed first online.
Sweeney, J. C., & Soutar, G. N. (2018). Consumer Satisfaction: A Review of the Literature and Future Research Directions. Journal of Marketing Management, 34(21-22), 1-15.
Tan, K. C., Zailani, S., & Vlodarmy, D. (2010). The impact of supply chain management practices on performance: A study in Malaysia. International Journal of Production Economics, 124(1), 191-211.
Wang, Y., Gunasekaran, A., & Ngai, E. W. T. (2016). Big data in logistics and supply chain management: An overview. International Journal of Production Research, 54(1), 16-31.
Zamkova, A., et al. (2023). Competency-based training for supply chain professionals: A literature review. International Journal of Supply Chain Management. In press.
Zhao, X., Zhang, Y., & Wang, L. (2024). The Role of Leadership Competencies in Enhancing Innovative Capacity in Supply Chains. Journal of Business Research, 137, 131-140.
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4
مقالات پژوهشی
خرداد 1404
صفحه 25-40
  • تاریخ دریافت: 07 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 25 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1404