تاثیر سرویس پرداخت اعتباری الان بخر، بعدا پرداخت کن بر ارزش آفرینی کسب‌وکارهای پلتفرمی ‌در تجارت الکترونیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

2 کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

3 دانشجوی دکتری رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده

سیستم پرداخت اعتباری "الان بخر بعدا پرداخت کن" به عنوان جایگزینی برای کارت‌های اعتباری معرفی شده و در واقع نوعی خرید قسطی با گرفتن وام بدون ضامن تلقی می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مالی و ارزش افزوده‌ی راه اندازی این سرویس در شرکت دیجی‌کالا می‌باشد. پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع مطالعه موردی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان دیجی‌کالا و کسب‌وکارهای الکترونیک وابسته به دیجی‌کالا می‌باشد. داده‌ها از سامانه‎های هوش تجاری و کسب‌وکار دیجی‌پی، شاخه‌ی مالی دیجی‌کالا، که بر بستر پایگاه داده‌ها اوراکل جمع آوری شد و به وسیله وب‌سرویس‌های تحلیلی کسب‌وکار، مالی و عمل متصل به پایگاه داده‌ها و همینطور با استفاده از نرم‌افزار اکسل برای اطلاعات دستی و خارج از پایگاه داده، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر آن است که راه‌اندازی این سیستم تاثیر مثبتی بر رشد کسب و کار دیجی کالا داشته است. همچنین راه اندازی این سرویس سبب افزایش مشتریان جدید شرکت شده است و در نهایت این سرویس سبب ایجاد و افزایش مشتریان وفادار شرکت شده است. اما این سرویس باعث افزایش فروش مالی برای شرکت دیجی کالا نشده است که بیانگر رد فرضیه مطرح شده است. تحلیل داده‌ها نشان داد که اگرچه این سرویس از نظر مالی، ‌یک سرویس سودده برای شرکت دیجی‌کالا به شمار نمی‌رود، اما در واقع سود اصلی شرکت از این سرویس، ارزش ریالی ایجاد شده به واسطه‌ی جذب مشتری جدید، تکرار در خرید، بازگشت مشتری، و در نهایت ایجاد مشتریان وفادار و افزایش این دسته از مشتریان می‌باشد‌.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of "Buy Now, Pay Later" Credit Payment Service on the Growth of Platform Businesses in E-Commerce

نویسندگان [English]

  • Abbasali Rastgar 1
  • Saeid Nowruzi 2
  • Fatemeh Zahra Tabrizian 3
1 Professor, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, semnan university
2 Master of Business Administration, Department of Business Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
3 Ph.D. students, Department of Business Administration, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University,Iran.
چکیده [English]

Buy Now, Pay Later (BNPL) payment systems have emerged as an alternative to credit cards, effectively functioning as a form of installment buying through unsecured loans. This research aims to investigate the financial impacts and added value of implementing this service within the Digikala company. The research is applied in terms of its objective, descriptive in terms of data collection, and falls under the category of a case study. The research population includes all Digikala customers, as well as e-businesses affiliated with Digikala. The data for this research was gathered from the Digipay business intelligence and business systems, the financial branch of Digikala, which was compiled on an Oracle database platform. It was then analyzed using business, financial, and operational analytical web services connected to the database, as well as Excel software for manual and non-database information. The results indicate that the implementation of the "Buy Now, Pay Later" system has had a positive impact on Digikala's business growth. Additionally, the launch of the "Buy Now, Pay Later" service has led to an increase in new Digikala customers, and ultimately, this service has created and increased the number of loyal Digikala customers. However, this service has not led to an increase in financial sales for Digikala, which indicates the rejection of the proposed hypothesis. Data analysis showed that although this service is not considered a financially profitable service for Digikala, the company's main profit from this service is the monetary value created through attracting new customers, purchase repetition, customer return, and ultimately creating loyal customers and increasing this category of customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Credit Payment
  • E‌‌-Commerce
  • Digikala
  • Buy Now Pay Later
  • تاریخ دریافت: 24 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 19 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1404