بررسی جایگاه زنجیره ارزش نوآوری در اسناد راهبردی؛ مورد مطالعه سند راهبردی توسعه علم، فناوری و نوآوری استان همدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه همدان، همدان، ایران.

2 کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه همدان، همدان، ایران.

10.22075//svcm.2025.36821.1019

چکیده

سابقه و هدف: زنجیره ارزش نوآوری از ابزارهای اساسی استراتژی رشد در سازمان به حساب می آید که موجب افزایش سهم بازار، رقابت در بازار و ورود به بازارهای جدید می‌شود. زنجیره ارزش نوآوری به عنوان یک "فرآیند متوالی و سه مرحله‌ای که شامل تولید ایده، توسعه ایده و انتشار مفاهیم توسعه یافته است" در نظر گرفته میشود و نکته کلیدی این است که اگر هر یک از پیوندها شکست بخورد یا ضعیف باشد، ممکن است کل فرآیند بدون توجه به قدرت پیوندهای دیگر شکست بخورد لذا اقدامات مربوط به نوآوری بدون در نظر گرفتن ساختار داخلی احتمالا منجر به شکست خواهد شد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا به جایگاه‌یابی زنجیره ارزش نوآوری به عنوان راهبردی کلیدی در سند توسعه علم، فناوری و نوآوری استان همدان پرداخته شود و تاثیر این راهبرد در پروژه های پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد.

روش: در این سند مجموعه‌ای از راهبردهای اولیه با سه هدف اصلی « توسعه نظام آموزش و پژوهش» ، « حمایت از توسعه دانش‌بنیان » و « توسعه زیست‌بوم نوآوری» تدوین شده است و با بکارگیری روش های فرایند تحلیل سلسله مراتبی و تکنیک تاپسیس بیش از بیست پروژه رتبه بندی شده که ده پروژه ذیل راهبرد زنجیره ارزش نوآوری اولویت بندی و معرفی شده است همچنین اقدامات و برنامه های عملیاتی در این زمینه نیز معرفی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the position of the innovation value chain in strategic documents; a case study of the strategic document for the development of science, technology, and innovation in Hamadan Province

نویسندگان [English]

  • Ruhollah Sohrabi 1
  • Elham Arjmanpour 2
1 Associate Professor, Faculty of Economic and Social Sciences, University of Hamadan, Hamadan, Iran.
2 Master of Business Administration, Faculty of Economic and Social Sciences, University of Hamadan, Hamadan, Iran.
چکیده [English]

Background and Objectives: The innovation value chain is one of the basic tools of the growth strategy in the organization, which increases the market share, competition in the market and entering new markets. The innovation value chain is considered as a "sequential, three-step process that includes idea generation, idea development, and the dissemination of developed concepts," and the key point is that if any link fails or is weak, the whole may fail. The process will fail regardless of the strength of other ties, so innovation actions regardless of the internal structure will probably lead to failure. In this article, an attempt has been made to locate the value chain of innovation as a key strategy in the science, technology and innovation development document of Hamedan province, and to examine the impact of this strategy in the proposed projects.
Materials and Methods: In this document, a set of primary strategies with three main goals, "Development of education and research system", "Support for knowledge-based development" and "Development of innovation ecosystem" has been compiled and by using AHP and TOPSIS methods, more than twenty projects have been ranked. Ten projects under the innovation value chain strategy have been prioritized and introduced, as well as actions and operational plans in this field have also been introduced

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation value chain
  • development document
  • value chain
  • innovation
  • technology