بررسی جایگاه زنجیره ارزش نوآوری در اسناد راهبردی؛ مورد مطالعه سند راهبردی توسعه علم، فناوری و نوآوری استان همدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه همدان، همدان، ایران.

2 کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه همدان، همدان، ایران.

چکیده

سابقه و هدف: زنجیره ارزش نوآوری از ابزارهای اساسی استراتژی رشد در سازمان به حساب می آید که موجب افزایش سهم بازار، رقابت در بازار و ورود به بازارهای جدید می‌شود. زنجیره ارزش نوآوری به عنوان یک "فرآیند متوالی و سه مرحله‌ای که شامل تولید ایده، توسعه ایده و انتشار مفاهیم توسعه یافته است" در نظر گرفته میشود و نکته کلیدی این است که اگر هر یک از پیوندها شکست بخورد یا ضعیف باشد، ممکن است کل فرآیند بدون توجه به قدرت پیوندهای دیگر شکست بخورد لذا اقدامات مربوط به نوآوری بدون در نظر گرفتن ساختار داخلی احتمالا منجر به شکست خواهد شد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا به جایگاه‌یابی زنجیره ارزش نوآوری به عنوان راهبردی کلیدی در سند توسعه علم، فناوری و نوآوری استان همدان پرداخته شود و تاثیر این راهبرد در پروژه های پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد.
روش: در این سند مجموعه‌ای از راهبردهای اولیه با سه هدف اصلی « توسعه نظام آموزش و پژوهش» ، « حمایت از توسعه دانش‌بنیان » و « توسعه زیست‌بوم نوآوری» تدوین شده است و با بکارگیری روش های فرایند تحلیل سلسله مراتبی و تکنیک تاپسیس بیش از بیست پروژه رتبه بندی شده که ده پروژه ذیل راهبرد زنجیره ارزش نوآوری اولویت بندی و معرفی شده است همچنین اقدامات و برنامه های عملیاتی در این زمینه نیز معرفی شده‌اند. 
یافته‌ها: با در نظر گرفتن راهبرد «زنجیره ارزش نوآوری» به عنوان معیار اصلی و در راستای هدف «توسعه زیست‌بوم نوآوری»  10 پروژه توسط خبرگان انتخاب و تعیین گردید.
نتیجه‌گیری: پروژه های انتخاب شده در حوزه های مختلف نظیر کشاورزی، صنعت و معدن، علم و فناوری ، پزشکی و گردشگری  تعریف شده‌اند و رتبه بندی و اولویت متفاوتی در هر حوزه دارند . با توجه به آنچه گفته شد راهبرد زنجیره ارزش نوآوری میتواند به عنوان یک معیار موثر و کلیدی بر توسعه علم و فناوری در اسناد توسعه مورد توجه قرار گیرد و باید به این موضوع توجه ویژه داشت که هر گونه اقدام نوآورانه بدون در نظر گرفتن چهارچوب داخلی آن که شامل سه فاز: ایده پردازی، تبدیل ایده به محصول یا خدمت و بهره‌برداری از آن ، می‎‌باشد احتمالا ارزش افزوده نهایی را به دنبال نخواهد داشت و به شکست منجر خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the position of the innovation value chain in strategic documents; a case study of the strategic document for the development of science, technology, and innovation in Hamadan Province

نویسندگان [English]

  • Ruhollah Sohrabi 1
  • Elham Arjmanpour 2
1 Associate Professor, Faculty of Economic and Social Sciences, University of Hamadan, Hamadan, Iran.
2 Master of Business Administration, Faculty of Economic and Social Sciences, University of Hamadan, Hamadan, Iran.
چکیده [English]

Background and Objective: The innovation value chain is regarded as one of the fundamental tools of growth strategy within organizations. It contributes to increasing market share, enhancing competitiveness, and facilitating entry into new markets. The innovation value chain is considered a sequential, three-stage process consisting of idea generation, idea development, and diffusion of developed concepts. The key point is that if any of the links in this chain fails or weakens, the entire process may collapse regardless of the strength of the other links. Therefore, innovation activities that disregard internal structure are likely to lead to failure. This paper aims to position the innovation value chain as a key strategic approach in the Science, Technology, and Innovation Development Plan of Hamedan Province and to examine the impact of this strategy on the proposed projects.
Method: In this plan, a set of initial strategies has been formulated under three main goals: developing the education and research system, supporting knowledge-based development, and advancing the innovation ecosystem. Using the Analytic Hierarchy Process (AHP) and TOPSIS techniques, more than twenty projects were evaluated and ranked. Among them, ten projects falling under the innovation value chain strategy were prioritized and introduced. Additionally, relevant actions and operational programs have been identified in this context.
Findings: Considering the “innovation value chain” strategy as the main criterion and in line with the goal of “developing the innovation ecosystem,” ten projects were selected and defined by experts.
Conclusion: The selected projects cover various fields such as agriculture, industry and mining, science and technology, medicine, and tourism, each with its own ranking and priority. Accordingly, the innovation value chain strategy can serve as an effective and key criterion for science and technology development within strategic documents. It should be emphasized that any innovative action taken without regard to its internal framework—which includes the three phases of ideation, transformation of ideas into products or services, and their exploitation—is unlikely to create final added value and will probably result in failure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation value chain
  • development document
  • value chain
  • innovation
  • technology
منابع
اصغری، فیروزه و نعمتی، محمدعلی. (1395). چالش کیفیت رساله دکتری در ایران بر اساس مفهوم زنجیره ارزش، https://civilica.com/doc/569730
قاضی نوری، سپهر، ریاحی، پریسا. (1396). گونه شناسی رفتار نوآوری در استان‌های ایران: رویکردی اجتماعی، تهران: انتشارات صفار
مومنی، منصور، شریفی سلیم، علیرضا. (1390). مدل‌ها و نرم افزارهای تصمیم گیری چند شاخصه، انتشارات مؤلفین، چاپ اول
 
References
Alexander H.R. Hensen , John Qi Dong(2020). Hierarchical business value of information technology: Toward a digital innovation value chain. https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103209
Cooper, R.G. (1988). The new product process: a decision guide for management, Journal of Marketing Management, 3 (3), pp. 238-255.https://doi.org/10.1080/0267257X.1988.9964044
Gamal, D., Salah, E., Tarek, E. & Eng, N. (2011). How to measure organization Innovativeness? A report prepared by Technology Innovation and Entrepreneurship Center
Gong, H., Nie, L., Peng, Y., Peng, S., & Liu, Y. (2020). The innovation value chain of patents: Breakthrough in the patent commercialization trap in Chinese universities. Plos one15(3), e0230805.
Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K. & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance,International Journal of Production Economics, 133 (2), pp. 662-676. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2011.05.014
Hansen MT, Birkinshaw J. The innovation value chain. Harvard Business Review. 2007 Jun;85(6):121-30, 142. PMID: 17580654.
Lin, Shoufu, Lian Xiao, and Xiaojiong Wang. “Does Air Pollution Hinder Technological Innovation in China? A Perspective of Innovation Value Chain.” Journal of cleaner production 278 (2021): 123326-. Web. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123326
Liu, B., Wang, Y., Jiang, N., & Zhang, X. (2024). The impact of digital industrialization and industrial digitalization on regional green innovation efficiency in China-From the perspective of the innovation value chain. Journal of Cleaner Production478, 144015. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.144015
Liu, P., Zhang, L., Tarbert, H., & Yan, Z. (2022). Analysis on Spatio-Temporal Characteristics and Influencing Factors of Industrial Green Innovation Efficiency—From the Perspective of Innovation Value Chain. Sustainability14(1), 342. https://doi.org/10.3390/su14010342
Meng, S., Yan, H., & Yu, J. (2022). Global value chain participation and green innovation: Evidence from Chinese listed firms. International Journal of Environmental Research and Public Health19(14), 8403.
Olson, E. L. (2013). Perspective: the green innovation value chain: a tool for evaluating the diffusion prospects of green products. Journal of Product Innovation Management30(4), 782-793.
Olson, E. L. (2015). Green innovation value chain frame of comparisons: market and public policy implications. International Journal of Technology, Policy and Management15(2), 178-196.
Pan, H., Yang, J., Zhou, H., Zheng, X., & Hu, F. (2022). Global value chain embeddedness, digital economy and green innovation—Evidence from provincial-level regions in China. Frontiers in Environmental Science10, 1027130.
Panesar, S., Singh. & Markeset, T. (2008). Development of a framework for industrial service innovation management and coordination, Journal of Quality in Maintenance Engineering, 14 (2), pp. 177-193.https://doi.org/10.1108/13552510810877674
Roper, S., Du, J. & Love, J.H. (2006). The innovation value chain, Working Paper. Aston University, Birmingham (UK).
Roper, S., Du, J. & Love, J.H. (2008). Modelling the innovation value chain, Research Policy, 37 (6-7), pp. 961-977. https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.04.005
Smit, J. (2016). The innovation value chain and organizational culture.
Smit, Jakobus (2015) "The Innovation Value Chain and Adaptability of Organizations," Journal of International Technology and Information Management: Vol. 24: Iss. 3, Article 4. https://doi.org/10.58729/1941-6679.1047
Sundbo, J. (1997). Management of innovation in services, The Service Industries Journal, 17 (3), pp. 432-455.https://doi.org/10.1080/02642069700000028
Taghizadeh, S. K., Jayaraman, K. S., Ismail, I., & Rahman, S. A. (2014). Innovation value chain as predictors for innovation strategy in Malaysian telecommunication industry. Problems and Perspectives in Management, (12, Iss. 4 (contin. 2)), 533-539.
Tidd, J., & Bessant, J. R. (2020). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change. John Wiley & Sons.
Xiafei Chen, Zhiying Liu, Qingyuan Zhu (2020). Reprint of» Performance evaluation of China's high -tech innovation process: Analysis based on the innovation value chain«.https://doi.org/10.1016/j.technovation.2019.102094