بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع (TQM) بر بهبود عملکرد از طریق زنجیره ارزش و نوآوری در ارائه خدمات بانکی (مورد مطالعه: بانک توسعه تعاون استانهای سمنان و مازندران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

معاونت فنآوری و پشتیبانی، مدیریت شعب استان سمنان، بانک توسعه تعاون، سمنان، ایران

چکیده

افزایش شدید انتظارات مشتریان در بازارهای مالی رقابتی، بانک‌ها را بر آن داشته تا به طور مداوم به دنبال نوآوری‌های مالی و بهبود کیفیت خدمات خود باشند. امروزه رقابت جهانی تغییر کردن بازارها و فنآوری‌های نوین راه های ایجاد ارزش را از لحاظ کیفیت به وجود آورده است. سازمان ها و بانک ها برای موفقیت در کسب‌وکار و بقاء خود نیازمند نوآوری می باشند و نیاز به نوآوری و بهبود عملکرد یکی از دلایل اجرای مدیریت کیفیت جامع می باشد. رقابت تنگاتنگ در این بازارهاسازمان‌ها را مجبور کرده است تا با کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت، مشتریان را به سمت خود جذب کنند. در این میان، اجرای مدیریت کیفیت جامع به عنوان راهکاری موثر برای برآورده‌سازی این انتظارات مطرح شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان بانک توسعه تعاون سمنان و مازندران است. حجم نمونه آماری از روش حداقل مربعات جزئی 220 نفرتعیین گردیده است. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه که بوسیله دو معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی پایایی ابعاد مختلف ان مورد تایید قرار گرفته جمع آوری گردیده و با استفاده از روش تحلیل واریانس یکطرفه و حداقل مربعات جزئی(PLS)در مدلسازی معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیه ها به وسیله نرم‌افزارهای SPSS و SMART PLSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. آزمون‌ها فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان 95% نشان داد مدیریت کیفیت جامع (TQM) بر نو آوری تاثیر گذار است(0/05>p)، نوآوری بر عملکرد مالی تاثیر گذار است(0/05>p ) و مدیریت کیفیت جامع (TQM) از طریق نوآوری و زنجیره ارزش بر عملکرد مالی تاثیر گذار است (0/05>p)

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examaning the impact of Total Quality Management on Performance Improvement through Value Chain and Innovation in Providing Banking Services (Case Study: Semnan and Mazandaran Province Cooperative Development Bank)

نویسنده [English]

  • Qasem Abdollahzadeh Soreshjani
Deputy Director of Technology and Support for the Cooperative Development Bank
چکیده [English]

The sharp increase in customer expectations in competitive global financial markets has compelled banks to continuously seek financial innovations and improve the quality of their services. Today, global competition and changing markets, along with new technologies, have created ways to generate value in terms of quality. Organizations and banks need innovation for business success and survival, and the need for innovation and performance improvement is one of the reasons for implementing Total Quality Management (TQM). The intense competition in these markets has forced organizations to attract customers by reducing costs and increasing quality. In this context, the implementation of TQM has emerged as an effective solution to meet these expectations. This research, titled "Examining the Impact of Total Quality Management (TQM) on Performance Improvement through the Value Chain and Innovation in Banking Services," focuses on the employees of the Cooperative Development Bank in the provinces of Semnan and Mazandaran. The sample size for this study, determined using the Partial Least Squares method, is 220 individuals.The research data was collected using a questionnaire, which was validated through two criteria: Cronbach's alpha and composite reliability for various dimensions. The data was analyzed using one-way ANOVA and Partial Least Squares (PLS) in structural equation modeling to test the hypotheses, utilizing SPSS and SMART PLS software. The hypothesis tests at a 95% confidence level indicated that Total Quality Management (TQM) has a significant impact on innovation (p < 0.05), innovation significantly affects financial performance (p < 0.05), and Total Quality Management (TQM) influences financial performance through innovation and the value chain (p < 0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Total quality management
  • innovation
  • financial performance
منابع
اگوایو، رافائل. (1385). آموزه‌های دکتر دمینگ، ترجمه میترا تیموری، نشر آموزه.
پوسیانت آلبرت، چارلز. (1376). توانگران چگونه می‌اندیشند؟ ترجمه محمدرضا آل یاسین، نشر هامون.
دهقانی سلطانی، آذر، عادل. (1399). تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر مزیت رقابتی با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآوری شرکت‌های صادرکننده در صنعت پوشاک. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 3(2)، 1-22.
دهقانی سلطانی، مهدی، مصباحی، مریم، طالبی، یاسمن. (1397). تأثیر ارزش‌های سازمانی و رهبری دانش گرا بر عملکرد نوآوری با تبیین نقش تسهیم دانش، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 8(3)،  43-74.
سپهوند، رضا و عارف نژاد، محسن . (1393). بررسی وتحلیل تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر(TQM) ویادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری( با مطالعه موردی در شرکت زمزم اصفهان ). پژوهشنامه مدیریت اجرایی. 6(11)، 59 -82.
شعبانی نژادکیسمی، محمدرضا. (1402). بررسی تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر نوآوری سازمانی (موردمطالعه: بانک ملی ایران).کنفرانس ملی پژوهش‌های سازمان و مدیریت.
 علی وردیلو، معصومه، احمدوند، علی‌محمد. (1402). بررسی‌ عوامل‌ مؤثر بر اجرای‌ مدیریت‌ کیفیت‌ جامع و تأثیر آن بر جذب‌ مشتری (مطالعه موردی در شرکت ‌راه‌آهن ‌تهران). مهندسی سیستم و بهره‌وری. 3(1)، 41-65.
غلامی، اشرف. (1392). بهایابی کیفیت و مدیریت کیفیت جامع، واحد علوم تحقیقات آذربایجان­شرقی(تبریز)، فروردین ماه. 37.1.
مسعودی، احسان. (1400). تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی. 19(43)، 77 -92.
مهربان، رضا. (1384). مدیریت کیفیت جامع روش اجرایی پیاده‌سازی مدیریت کیفیت جامع. انتشارات جهان فردا، چاپ اول، پاییز
میر قربانی گنجی، سید موسوی. (1391). بهبود مستمر و کایزن، مدیریت. شهریور، شماره 5.
 ناظری، محمد. (1387) .کایزن یا بهبود مستمر، ماهنامه بانک ملی ایران. 146(58)، 56.
Adams, S G., Watson, K. L, & Malave, C. O. (2000). Utilizing TQM and OD to management curricula change Texas A&M University College Station, Texas.
Ahinful, A. A., Opoku Mensah, A., Koomson, S., Nyarko, F. K., & Nkrumah, E. (2024). A conceptual framework of total quality management on innovation performance in the banking sector. The TQM Journal, 36(4), 1193-1211.‏
Antunes, M. G., Quirós, J. T., & Justino, M. D. R. F. (2017). The relationship between innovation and total quality management and the innovation effects on organizational performance. International Journal of Quality & Reliability Management. 1-29.
Bastas, A., & Liyanage, K. (2018). Sustainable supply chain quality management: A systematic review. Journal of cleaner production, 181, 726-744.
Cemal Zehir, Ö., Songül Zehir, B. M. (2012). Total Quality Management Practices’ Effects on Quality Performance and Innovative Performance Procedia - Social and Behavioral Sciences 41 . 273 – 280.
Deming, W. E. (1986). Out of the crisis. Cambridge, MA: MIT Center for Advanced Engineering Study
Escrig-Tena, A. B., Segarra-Ciprés, M., García-Juan, B., & Beltrán-Martín, I. (2018). The impact of hard and soft quality management and proactive behaviour in determining innovation performance. International Journal of Production Economics, 200, 1-14.
Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models withunobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research 18 (3). 39-50.
Gambi, L. D. N., Lizarelli, F. L., Junior, A. R. R., & Boer, H. (2020). The impact of quality management practices on innovation: an empirical research study of Brazilian manufacturing companies. Benchmarking: An International Journal, 28(3), 1059-1082.
García-Fernández, M., Claver-Cortés, E., & Tarí, J. J. (2022). Relationships between quality management, innovation and performance: A literature systematic review. European Research on Management and Business Economics, 28(1).
Garcia-Morales, V.J., Ruiz-Moreno, A. & Llorens-Montes, F.J. (2007). Effects of technology absorptive capacity and technology proactivity on organizational learning, innovation and performance: An empirical examination. Technology Analysis & Strategic Management, 19(4), 527-558.
Jimenez-Jimenez, D.,Vall,R.S .and Espallardo,M.H .(2008). “Fostering innovation - The role of market orientation and organizational learning”, European Juornal of innovation Management, 11 (3). 389-412.
Mann,R & Kehoe, D. (1993). Factors affecting the implementation and success of TQM .International Journal of Quality and Reliability Management. 12(1), 11-23.
Martínez-Costa, M. & Martínez-Lorente, A.R. (2008). Does quality management foster or hinder innovation? An empirical study of Spanish companies. Total Quality Management, 19(3), 209-221.
Modgil, S., & Sharma, S. (2016). Total productive maintenance, total quality management and operational performance: An empirical study of Indian pharmaceutical industry. Journal of Quality in Maintenance Engineering. 22(4), 353-377.
Neely, A.D., Adams, C. & Kennerley, M. (2002) The Performance Prism: The Scorecard for Measuring and Managing Stakeholder Relationships, Financial Times/Prentice Hall, London.
Sahoo, S. (2018). An empirical exploration of TQM, TPM and their integration from Indian manufacturing industry. Journal of Manufacturing Technology Management. 29(7), 1188-1210.
Sahoo, S., & Yadav, S. (2020). Influences of TPM and TQM practices on performance of engineering product and component manufacturers. Procedia Manufacturing, 43, 728-735.
Scachitti, S, Neff, G. (2002). Continuos impowerment, Nashville ET Programs, p.2 .
Tenenhaus, M., Espostio Vinzi, V., Chatelin, Y.M., Lauro, C. (2005). PLS path modeling. Computational Statistic & Data Analysis, 48: 159-205.
Zeng, J., Zhang, W., Matsui, Y., & Zhao, X. (2017). The impact of organizational context on hard and soft quality management and innovation performance. International Journal of Production Economics, 185, 240-251.
Zhou, H., & Li, L. (2020). The impact of supply chain practices and quality management on firm performance: Evidence from China's small and medium manufacturing enterprises. International Journal of Production Economics, 230, 107816.