رتبه‌بندی مسائل زنجیره ارزش عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

نویسنده

گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده

این پژوهش به رتبه‌بندی مهمترین مسائل زنجیره ارزش عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان می‌پردازد. دوره مورد مطالعه آذر 1402 تا تیر 1403، در این پژوهش از طریق مصاحبه ساختاریافته با خبرگان، پرسشنامه طراحی و 121 پرسشنامه جمع‌آوری شده است. برای رتبه‌بندی مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان از روش تاپسیس استفاده شده است. مهمترین مسایل شرکت‌های دانش‌بنیان، رتبه‌های (1) تا (3) در حوزه تجاری‌سازی محصولات و خدمات، (4) تغییر مداوم قوانین مالیاتی، (5) نبود سرمایه‌گذار برای توسعه سازمانی و جذب نیرو، (6) عدم تأمین خواسته‌های مدیران و کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان و (7) عدم آشنایی به قوانین مالیاتی و سایر قوانین مربوط به حوزه فعالیت شرکت است. همکاری کارآفرینان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان با مسئولان پارک‌های علم و فناوری می تواند مشکلات یافت شده را برطرف کرد. از طریق تجاری‌سازی، حمایتهای مالی و مالیاتی، تسهیل زمینه‌های فعالیت و برگزاری آموزش‌های لازم برای این شرکت‌ها می‌تواند بر این مشکلات فائق آمد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ranking the issues of value chain performance of knowledge-based firms: Firms located in the Science and Technology Park of Semnan University

نویسنده [English]

  • Mohammad Amri-Asrami
Accounting Department , Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
چکیده [English]

This research ranks the most important performance value chain issues of knowledge-based companies based in the Science and Technology Park of Semnan University using TOPSIS approach. The studied period from December 2023 to July 2024 was collected in this research through structured interviews with experts, designed questionnaires and 121 questionnaires. To rank the problems of knowledge-based companies, TOPSIS approach has been used. The most important issues of knowledge-based companies are ranks (1) to (3) in the field of commercialization of products and services. Rank (4), constant change of tax laws, (5) lack of investors for organizational development and recruitment, (6) failure to meet the demands of managers and employees of knowledge-based companies, and (7) lack of familiarity with tax laws and other laws related to the company's field of activity. The cooperation of entrepreneurs and managers of knowledge-based companies with the officials of science and technology parks can solve the problems found. Commercialization, financial and tax support, facilitating the fields of activity and holding necessary training for these companies can overcome these problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Science and Technology Park
  • TOPSIS
  • issue ranking
  • performance value chain
  • knowledge-based companies
منابع
ابوالحسنی هستیانی، اصغر، علمی مقدم، مصطفی، منصوری، نسرین و امینی میلانی، مینو. (1402). بررسی تأثیر تحریم‌های مالی و تجاری بر نرخ ارز در ایران (رهیافت فازی). اقتصاد مالی 17(63)، 49-94. ‎
ابوجعفری، روح­اله، الهی، شعبان، پیغامی، عادل و یاوری، کاظم. (1393). تأمین مالی نوآوری مبتنی بر نظریه تأمین مالی مرحله­ای: مطالعه موردی نظام مالی نوآوری در ایران. برنامه­ریزی و بودجه، ‌19(4)، ‌146-109. 
التجائی، ابراهیم. (1391). تورم، نااطمینانی تورمی، پراکندگی نسبی قیمت‌ها و رشد اقتصادی در ایران. فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، 1(1)، 99-135.
ترک زهرانی، علی، دریائی، عباسعلی و محمدی خشوئی، حمزه. (1403). بی‌ ثباتی اقتصاد کلان، شاخص‌های حکمرانی خوب و مدیریت سود در بازار سرمایه ایران. دانش حسابداری مالی، آماده انتشار،    doi: 10.30479/jfak.2024.19846.3168
انتظاری، علی و درخشان، فاطمه. (1401). تحلیل سیاستگذاری در اقتصاد فرهنگی. مجله جامعه شناسی کاربردی، 33(1)، 1-34.
خیاطیان، محمد صادق، طباطبائیان، سیدحبیب اله، امیری، مقصود و الیاسی، مهدی. (۱۳۹۴)، تحلیل محتوای ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، ۵(2)، 21 -47.
رئیسی نافچی، سمانه، حسنقلی پور، طهمورث و عباسیان، عزت اله. (1401). طراحی الگوی توسعۀ صادرات محصولات نانوی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزۀ ساختمان با رویکرد کیفی فراترکیب. تحقیقات بازاریابی نوین، 12(3)، 201-232. doi: 10.22108/nmrj.2022.132107.2629
روضه‌ای، منصور. (1400). الگوی آسیب‌شناسی فرایندهای مالی. توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی 59(16)، 194–209.
شاه‌آبادی، ابوالفضل، صبایی دردشتی، مهتاب، و علی یاری، مریم. (782). تأثیر متقاطع توسعه مالی و راهبردهای نوآوری ‌‌بر زنجیره ارزش. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 7(1)، 67-86. doi: 10.22034/jiba.2023.55377.2013
عباسیان، عزت اله، مرادپور اولادی، مهدی و مهرگان، نادر. (۱۳۹۱) تأثیر عدم اطمینان نرخ ارز واقعی بر رشد اقتصادی، فصلنامه تحقیقات اقتصادی 47(1)، 153–69.
مقام معظم رهبری (۱۳۹۱). در دیدار جمعی از محققان پژوهشگران متخصصان و نوآوران در عرصه علم و فناوری و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری.
 
References
Ambos, B., Brandl, K., Perri, A., Scalera, V. G. & Asschee A. V. (2021). The nature of innovation in global value chains. Journal of World Business, 56(4), 1-10.
Antràs, P., & Chor, D. (2022). Global value chains. Handbook of international economics5, 297-376.
Aparicio, G., Iturralde, T., & Rodríguez, A. V. (2023). Developments in the knowledge-based economy research field: a bibliometric literature review. Management Review Quarterly73(1), 317-352.
   Chen DH. & Dahlman CJ. (2005). The knowledge economy, the KAM methodology and World Bank operations. World Bank Institute, Working Paper.
Entezari, A., & Derakhshan, F. (2022). Analysis of Policy-Making in Cultural Economics. Journal of Applied Sociology33(1), 1-34.
Fabe, A., Grote, U. & Winter, E. (2009). Value Chain Analysis Methodologies in the Context of Environment and Trade Research. Diskussionsbeitrag, No. 429, Leibniz Universität Hannover, Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Hannover.
Gaimon, C., & Ramachandran, K. (2021). The knowledge value chain: An operational perspective. Production and Operations Management30(3), 715-724.
Klarin, A., Ray, P.K., Ray, S. and Xiao, Q. (2024), Mapping global value chain, production network, and commodity chain literature using scientometrics: an integrative resilient value chains model based on a review of the literature", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JBIM-04-2023-0195
Nasrollah Nia, M., Zand Alvand, H., & Rahmani Zadeh, F. (2023). Techno-markets and commercialization of products of knowledge-based companies. International Journal of Progressive Business and Public Management2(1), 42-56.
Ricciotti, F. (2020). From value chain to value network: a systematic literature review. Management Review Quarterly70(2), 191-212.
Rosak-Szyrocka, J., Żywiołek, J., & Shahbaz, M. (Eds.). (2024). Quality management, value creation, and the digital economy. London, UK: Routledge.
Rozei, M. (2021). Pathological Model of Financial Processes. Quartely Journal of Logistics & Human Resources Management, 1400(59), 194-210. doi: 20.1001.1.17359384.1400.16.59.9.8
Sabatini-Marques, J., Yigitcanlar, T., Schreiner, T., Wittmann, T., Sotto, D., & Inkinen, T. (2020). Strategizing smart, sustainable, and knowledge-based development of cities: Insights from Florianópolis, Brazil. Sustainability12(21), 8859.
Sharma, P., Leung, T. Y., Kingshott, R. P., Davcik, N. S., & Cardinali, S. (2020). Managing uncertainty during a global pandemic: An international business perspective. Journal of business research116, 188-192.
Slack, D., Hilgard, A., Singh, S., & Lakkaraju, H. (2021). Reliable post hoc explanations: Modelling uncertainty in explainability. Advances in neural information processing systems34, 9391-9404.
Stehr, N., Adolf, M., & Mast, J. L. (2020). Knowledge society, knowledge-based economy, and innovation. In Encyclopedia of Creativity, Invention, Innovation and Entrepreneurship (pp. 1536-1541). Cham: Springer International Publishing.
van Keulen, M., & Kirchherr, J. (2021). The implementation of the Circular Economy: Barriers and enablers in the coffee value chain. Journal of cleaner production281, 125033.
Yang, X., Bass, E., Pleggenkuhle-Miles, E. G., & Ge, J. (2024). Value co-creation in social ventures: a missing link in the effectual logic–performance relationship. Journal of Social Entrepreneurship15(2), 791-810.
Yli-Renko, H., Denoo, L., & Janakiraman, R. (2020). A knowledge-based view of managing dependence on a key customer: Survival and growth outcomes for young firms. Journal of Business Venturing35(6), 106045.