تحلیل عناصر و روابط اجزای شبکه ارزش پایدار توزیع فرآورده های نفتی با روش نگاشت شناختی فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان، رشت

2 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان، گیلان، رشت، ایران.

10.22075/svcm.2025.35196.1011

چکیده

دستیابی به شبکه ارزش پایدار توزیع فرآورده‌های نفتی، از اهداف اصلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌باشد. اما این مسیر همواره با چالش‌ها و موانع مواجه ‌بوده است. هدف اصلی پژوهش آن است که روابط عناصر شبکه‌ ارزش پایدار توزیع فرآورده‌های نفتی را تحلیل و مهمترین مقوله‌های آن را از نظر اهمیت (تاثیرگذاری و تاثیرپذیری) تعیین نماید. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی است و برای تحلیل روابط، روش نگاشت شناختی فازی استفاده گردید. داده‌ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه نیمه‌ساختارمند 10 نفر خبره که به صورت هدفمند انتخاب شدند، گردآوری و نتایج حاصل از تحلیل به صورت نمایش گرافیکی نقشه های شناختی که شامل ارتباط بین مقوله‌ها هستند، ارائه گردید. نتایج نشان داد که مقولات شبکه ارزش پایدار؛ مهندسی مجدد ساختار، فرآیند و سیستم‌ها؛ مدیریت مصرف فرآورده و مدیریت ذینفعان به ترتیب دارای بیشترین اهمیت بوده که باید مورد توجه‌ی ویژه قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Elements and Relationships of the Components of the Sustainable Value Network of Distribution of Oil Products with the Fuzzy Cognitive Mapping Method

نویسندگان [English]

  • Amir Jalaly Saei 1
  • Mostafa Ebrahimpour Azbari 2
  • Mohammad Rahim Ramazanian 2
  • Mahmoud Moradi 2
1 Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, University of Guilan, Rasht.
2 Department of Management, Faculty of Management and Economics, University of Guilan, Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Achieving a sustainable value network for the distribution of oil products is one of the main goals of the National Iranian Oil Products Distribution Company. But this path has always faced challenges and obstacles. The purpose of this research is to analyze the relationships between the elements of the sustainable value network of oil products distribution and determine its most important categories in terms of importance (influence and effectiveness). In terms of purpose, the research is applied, and in terms of data collection, it is descriptive, and fuzzy cognitive mapping method was used to analyze relationships. The data were collected through a questionnaire and semi-structured interview of 10 experts who were selected purposefully, and the results of the analysis were presented in the form of a graphic display of cognitive maps that include the relationship between categories. The results showed that the categories of sustainable value network; Re-engineering of structure, process and systems; product consumption management and stakeholder management are respectively the most important and should be given special attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sustainable value network
  • distribution of oil products
  • Fuzzy cognitive mapping