ارائه الگوی تجاری‌سازی فناوری صنعت بیولوژی در فرایند بین‌المللی شدن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه اقتصاد ، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران

10.22075/svcm.2024.35049.1005

چکیده

هدف مطالعه، طراحی الگوی تجاری‌سازی فناوری در صنعت بیولوژی در فرایند بین‌المللی شدن بت رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری در نظر گرفته شد. برای شناسایی مولفه‌ها، از تحلیل مضمون استفاده شد. مطالعات متعدد علمی صورت گرفته مورد بررسی که در مجموع تعداد 8 پایان نامه، 15 مقاله فارسی و 24 مقاله لاتین منطبق با موضوع مطالعه و یا تشابه موضوعی نسبتا بالا و مناسب برای تحلیل محتوا انتخاب و 13 مولفه و 53 معرف شناسایی گردید. جهت استحکام بیشتر از 15 نفر خبره و استاد دانشگاه نیز بهره گرفته شده است که بر اساس فراوانی نظرات و اجماع نظری حاصل شده، روابط بین مولفه ها نهایی شدند. با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، روابط مولفه‌ها و سطح‌بندی آنها مبتنی بر پارادایم تفسیرگرایانه مورد شناسایی و الگوی اولیه پس از شناسایی عوامل زیربنایی پدیده مورد مطالعه با روش‌های کیفی طراحی گردید. با توجه به نتایج ماتریس نفوذ – همبستگی و سطح‌بندی مولفه‌ها، دوازده مولفه در یک سطح و تنها مولفه استراتژی‌های ورود به بازار بین‌الملل در سطح دوم قرار گرفتند. مولفه " استراتژی‌های ورود به بازار بین‌الملل " به عنوان مولفه پیوندی تعیین گردید که نیروی نفوذ و هم چنین نیروی وابستگی قدرتمندی دارند. در حقیقت مولفه‌هایی هستند که بی‌ثباتند، به این معنا که انجام هرگونه اقدامی در مورد این مولفه‌ها علاوه بر اینکه مستقیماً بر سایر مولفه‌ها اثر می‌گذارد، می‌تواند در قالب بازخورد از سایر مولفه‌ها بر خود مولفه نیز اثرگذار باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting the Commercialization of Technology Model of Biology Industry in the Process of Internationalization

نویسنده [English]

  • Mostafa Heidari Haratemeh
Associate Professor of the Department of Economics, Naragh Branch, Islamic Azad University, Naragh, Iran
چکیده [English]

The purpose of the study was to design a technology commercialization model in the biology industry in the internationalization process of the interpretative structural modeling approach.Thematic analysis was used to identify the components. Numerous scientific studies have been investigated, in which a total of 8 dissertations, 15 Persian articles and 24 Latin articles matching the subject of the study or relatively high subject similarity and suitable for content analysis were selected and 13 components and 53 indicators were identified. For greater strength, 15 experts and university professors have also been used, and based on the abundance of opinions and theoretical consensus, the relationships between the components were finalized. Using interpretive structural modeling technique, the relations of components and their leveling based on the identified interpretive paradigm and the initial model after identifying the underlying factors of the studied phenomenon were designed with qualitative methods. According to the results of the influence-correlation matrix and the leveling of the components, twelve components were placed at one level and the only component of strategies to enter the international market was placed at the second level. The component "strategies to enter the international market" was determined as a link component that has a strong influence and also a strong dependency. In fact, there are components that are unstable, in the sense that taking any action on these components, in addition to directly affecting other components, can also affect the component itself in the form of feedback from other components. The internationalization of the How know of human resources in the biology industry can create a great transformation in the biology industry, and the export of technical knowledge will help the country's economy and currency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Biology Industry
  • Commercialization
  • Internationalization
  • Technical knowledge