طراحی مدل پویای زنجیره ارزش و تأمین ارائه خدمات آموزش‌های حرفه‌ای با رویکرد مدیریت هزینه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت صنعتی دانشگاه سمنان

چکیده

این پژوهش به بررسی و طراحی یک مدل پویای زنجیره تأمین و ارزش برای ارائه خدمات آموزش فنی و حرفه‌ای با رویکرد مدیریت هزینه می‌پردازد. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نقش مهمی در تأمین و توسعه نیروی کار ماهر مورد نیاز بازار کار دارند. با تغییرات سریع اقتصادی و فناوری، این آموزش‌ها نیازمند بروزرسانی مداوم هستند. بهبود کیفیت و کارایی این آموزش‌ها مستلزم طراحی مدلی است که بتواند با مدیریت بهینه هزینه‌ها، بهره‌وری را افزایش داده و خدمات آموزشی را کارآمدتر ارائه کند. روش تحقیق مبتنی بر تحلیل مضمون بوده و از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۰ نفر از اساتید، متخصصان و مدیران میانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای که بیش از ۱۵ سال تجربه در این حوزه داشتند، انجام شد. در ادامه، با شناسایی متغیرهای کلیدی، مدل مفهومی طراحی و با استفاده از نرم‌افزار Vensim شبیه‌سازی شد. نتایج نشان می‌دهد که مدیریت و تأمین بهینه منابع مالی، عامل کلیدی در ارتقای کیفیت آموزش فنی و حرفه‌ای است. افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری آموزشی، بهینه‌سازی تجهیزات و مدیریت منابع انسانی به بهبود کارایی این آموزش‌ها کمک می‌کند. همچنین، مدیریت کارآمد منابع مالی نقش مهم‌تری نسبت به سایر عوامل زنجیره ارزش آموزشی دارد. در نهایت، پنج سناریوی مدیریت هزینه شامل افزایش سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی، بهبود مدیریت مالی، ارتقای فناوری آموزشی، بهینه‌سازی مدیریت تجهیزات و ارتقای استانداردهای آموزشی پیشنهاد شد که از میان آن‌ها، تأمین پایدار منابع مالی به‌عنوان مهم‌ترین استراتژی انتخاب شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Dynamic Value and Supply Chain Modeling of Providing Vocational Training Services with a Cost Management Approach

نویسندگان [English]

  • Azim Zarei 1
  • Mahdi Daraie 2
1 Professor, Department of Business Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences
2 P.H.D Student, Faculty of Economics, Management and Administrative sciences, Semnan University
چکیده [English]

This research focuses on designing a dynamic value and supply chain model for providing vocational training services with a cost management approach. Vocational training plays a crucial role in supplying and developing a skilled workforce required by the labour market. Given rapid economic and technological changes, these training programs need continuous updates. Enhancing their quality and efficiency requires a model that optimizes cost management, increases productivity, and delivers educational services more effectively. The research methodology is based on thematic analysis, using semi-structured interviews with ten instructors, experts, and mid-level managers in the Technical and Vocational Training Organization, each with over 15 years of experience in vocational training or management. Key variables were identified, followed by conceptual modelling and system dynamics simulation using Vensim software. The findings indicate that optimal financial resource management is the primary factor in improving the quality of vocational training. Increased investment in educational technology, optimization of equipment, and efficient human resource management contribute to enhanced training effectiveness. Furthermore, financial resource management is prioritized over other components of the vocational training value chain. Ultimately, five cost management strategies were proposed: increasing investment in human resources, improving financial resource management, upgrading educational technology, optimizing equipment management, and enhancing educational standards. Among these, ensuring sustainable financial resources was identified as the most critical and effective strategy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technical and Vocational training
  • value chain
  • system dynamics
  • cost management
  • Vensim
فغفوری آذر، امین ، باکویی، فاطمه ، مهدوی عادلی، محمدحسین ، رادفر، رضا و افشار کاظمی، محمدعلی . (1398). طراحی مدلی پویا برای تحلیل سرمایۀ اجتماعی با رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها. مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"، 6(4)، 445-473. doi: 10.22059/jscm.2019.282916.1866
‏‫بنی هاشمی، سیدعلی. (۱۴۰۲). تحلیل کمی انتخاب تامین کنندگان در زنجیره تامین پایدار (اقتصادی، زیست-محیطی، اجتماعی) با رویکرد تصمیم‌گیری چندشاخصه F-CoCoSo و F-SWARA. پایداری توسعه و محیط زیست، 2(4)، 39-60.
‏‫رضائی‌قزلحاجین، ‌محمدرضا. (۱۴۰۲). ضرورت و تاریخچه فنی و حرفه ای و چالش های مهارت آموزی در هنرستان های فنی و حرفه ای. تحقیقات راهبردی در تعلیم و آموزش و پرورش، 11(1)، 926-939.
‏‫شیرازی، ‌اسکندر. (۱۴۰۲). شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء کیفیت مهارت آموزی در مراکز فنی حرفه ای. مهارت آموزی، 43(11)، 105-126.
‏‫عطائی، اسفندیار، صادقیان، رامین، نجفی، پیمان. (۲۰۲۰). شناسایی عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی در کارمندان شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و ارائه راهکارها با استفاده از روش پویایی‌شناسی سیستم. ارگونومی، 7(4)، 21-30.
References
Agrawal, T., & Agrawal, A. (2017). Vocational education and training in India: a labour market perspective. Journal of Vocational Education & Training, 69(2), 246-265.
Al-Shammari, Minwir. (2023). Modeling Strategic Planning For Sustainable Competitive Advantage In Supply Chain Management. Business: Theory and Practice, 24(1), 102-108. https://doi.org/10.3846/btp.2023.17170
Andriansyah, E. H., & Kamalia, P. U. (2021). National Standards of Education affect the employment opportunities of vocational high school graduates. Jurnal Pendidikan Vokasi, 11(2), 112-124.
Badri, H., Ghomi, S. F., & Hejazi, T. H. (2017). A two-stage stochastic programming approach for value-based closed-loop supply chain network design. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 105, 1-17.
Barigye, D. (2024). Technical Vocational Education and Training in Uganda: Career guidance and practices. African Journal of Career Development, 6(1). https://doi.org/10.4102/ajcd.v6i1.100
Cai, J., & Kosaka, M. (2024). Conceptualizing Technical and Vocational Education and Training as a Service Through Service-Dominant Logic. SAGE Open, 14(2), 21582440241240847.
Clayton, B., Harris, R., & Chappell, C. (2008). Supporting vocational education and training providers in building capability for the future: research activity overviews.
Dahalan, F., Alias, N., & Shaharom, M. S. N. (2024). Gamification and game based learning for vocational education and training: A systematic literature review. Education and Information Technologies, 29(2), 1279-1317.
Deng, P. (2023). Analysis on the Integrated Development of New Energy Industry and Vocational Education. Advances in Vocational and Technical Education, 5(8), 81-86.
Du, J. (2021). Exploration on the integration path of distance and open education and vocational education under the background of “Internet+”. Open Access Library Journal, 8(4), 1-15.
Eichhorst, W., Rodríguez-Planas, N., Schmidl, R., & Zimmermann, K. F. (2015). A road map to vocational education and training in industrialized countries. Ilr Review, 68(2), 314-337.
Hoosen, S., & Butcher, N. (2017). Considerations in Costing ODL and ICTs in TVET. Using ICTs and blended learning in transforming TVET, 185.
Hsu, W., & Chen, P. W. (2021). The influences of service quality and individual characteristics on vocational training effectiveness. Sustainability, 13(23), 13207.
Huang, Y. (2024). Based On The Value Chain Analysis Of China's Private Vocational Universities, Proposed For The Construction And Implementation Of The Business-Finance Integration Information Platform Framework. Journal of Social Sciences and Economics, 3(1), 11-19.
Ishah, N. S. B. M., Lee, K. L., & Nawanir, G. (2021, November). Educational Supply Chain Management: A Review Paper. In International Conference on Business and Technology (pp. 109-122). Cham: Springer International Publishing.
Ji, D., Chen, S., Fan, L., & Liang, T. (2023). Practice and Exploration of the. Advances in Vocational and Technical Education, 5(12), 75-80.
Juan, S. (2012). Research on the Quality Evaluation System of Higher Vocational Education Based on the Theory of Value Chain. Journal of Tianjin Vocational Institutes.
Kahiga, E. M., Kibaara, T., & Gichohi, P. M. (2024). Financial Management Practices and the Competitiveness of TVET Institutions in Nyeri County. International Journal of Professional Practice, 12(1), 93-108.
Lee, K. L., Nawanir, G., Cheng, J. K., Alzoubi, H. M., & Alshurideh, M. (2023). Educational Supply Chain Management: A View on Professional Development Success in Malaysia. In The Effect of Information Technology on Business and Marketing Intelligence Systems (pp. 2473-2490). Cham: Springer International Publishing.
Mabanga, S. E. (2018). Evaluating the effectiveness of supply chain management strategy in a TVET college: a case study of Elangeni Technical and Vocational Education and Training College in Durban (Doctoral dissertation).
Morecroft, J. D. (2015). Strategic modelling and business dynamics: A feedback systems approach. John Wiley & Sons.
Nguyen Van, T. (2023). Brief overview of factors influencing the conformity between vocational training and the labor market. Journal of Science Social Science, 68(1), 129-140. https://doi.org/10.18173/2354-1067.2023-0014
Piskorskaya, Svetlana Yu. (2023). Communications in vocational education. Professional Education in the Modern World.
Priyanto, S., Soeprijanto, S., Badrujaman, A., & Sahara, S. (2024). Evaluation approach of the mechanical engineering competency test certification using the assessment evaluability and performance monitoring model. Decision Science Letters, 13(1), 249-260.
Rahayu, I., & Nanda, U. L. (2020). Value Chain Analysis to Achieve Competitive Advantage (Survey on MSMEs in Tasikmalaya City). In Journal of International Conference Proceedings, 3(4), 107-110.
Sobotka, B. (2016). Value chain in education sector illustrated with an example of Vocational Competence Certificate System. In Forum Pedagogiczne, 2(2), 305-315).
Soliman, S. (2023). Vocational education and training (VET) development and social dialogue in Egypt: A historical institutional perspective. Journal of Vocational Education & Training, 1-32.
Bayer, S. (2004). Business dynamics: Systems thinking and modeling for a complex world.
Tang, X. (2019, October). Exploration and Research on Modes of Industry-Education Integration and School-Enterprise Cooperation of Business Majors in Vocational Education in the New Era by Taking Shandong Institute of Commerce and Technology as An Example. In 4th International Conference on Modern Management, Education Technology and Social Science (MMETSS 2019) (pp. 377-381). Atlantis Press.
Wafudu, S. J., Kamin, Y. B., & Marcel, D. (2022). Validity and reliability of a questionnaire developed to explore quality assurance components for teaching and learning in vocational and technical education. Humanities and Social Sciences Communications, 9(1), 1-10.
Xu, Bo; & Dai, Xin-Xing. (2020). Discussion on Deepening the Integration of Industry and Education and the Reform of School-enterprise Cooperation in Vocational Education.