منابع
احمدامینی، زهرا، امانی تهران، محمد و سقزچی، محمدابراهیم. (1389). شناسایی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد زنجیره ارزش ، نشریه توسعه تکنولوژی صنعتی، 14، 48-35.
امینیان ، امید. (1403). ایزی بیمه .
جباری، علی . (1400). در پنل تخصصی شبکه فروش، تحول کسب و کار و رونق اقتصادی.
جعفری نیا، شمس اله، جعفری زاده، فروز و زارعی، سیده الهام. (1390). مروری بر مدلهای توانمندسازی کارکنان. تدبیر، 22(237)، 67-75.
خراسانی، اباصلت و حسن زاده بارانی، سودابه. (1386). راهبردها و استراتژیهای نیازسنجی. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی.
خوشحال، فاطمه. (1403). اعتبار سنجی مدل توانمند سازی کارکنان. کنفرانس بین المللی مطالعات مدیریت، فرهنگ و هنر. 1403
سالنامه آماری صنعت بیمه.. 62 -61.
سیف اللهی، ناصر. (1401). تحلیل اثر استراتژیهای رقابتی بازاریابی کشاورزی بر توسعه زنجیره ارزش: (مطالعه موردی صنایع لبنی)، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران،53(4)، 944-935. doi:10.22059/ijaedr.2022.340629.669137
سیدجوادین، سیدرضا، حیدری، حامد و شهبازی مرادی، سعید. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیرویانسانیدرخدمات بررسی موردی در نظام بانکی، نشریه مدیریت دولتی، 9(2)، 88-75.
شاکریان، مهناز، چوبینه، علیرضا، جهانگیری، مهدی، علی محمدلو، مسلم و نامی، محمد. (1397 ). ارائة الگویی جدید برای عوامل شناختی فردی مؤثر بر خطای انسانی براساس روش دیمتل، مجله ارگونومی، 6(4)، 66- 74. Doi: 10.30699/jergon.6.4.66
صالح، سیده مهسا، زارعی، آیدا و مهردوست، کامران. (1395). اولویتبندی عوامل مؤثر در توانمندسازی کارکنان به روشTopsis، مطالعه موردی: بانک سینا در رشت (اولین کنفرانسملی مدیریت مهندسی، آستانه اشرفیه، مؤسسهآموزشعالی مهر آستان گیلان)، اولین کنفرانس ملی مدیریت مهندسی.
صنایعی، علی، فیض پور، محمد علی و نادری بنی، محمود. (1391). تاثیر فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش شرکت های نمونه صادراتی ایران ، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 2(4)، 43-22.
ضرابیه، احمدرضا. (1402). در دیدار با شبکه فروش شرکت بیمه سامان، گردهمایی بزرگ 1402.
غفاری داراب، محسن، یار محمدیان، محمدحسین، خراسانی، الهه و علاقمندان، حامد. )1393). نقش زنجیره ارزش در ارتقای کیفیت خدمات سلامت، مدیریت اطلاعات سلامت ، 811-799.
لالیان پور، نوشین، دوستی، ناهید و محمدزاده، آزاده. (1390). مفهوم توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه: یک شرکت بیمه ای). تازه های جهان بیمه،شماره 163، 39 -24.
مسکین نواز، سعید، قربانی، محمود، نیلی پورطباطبایی، سید اکبر و نیرومند، حسینعلی. (1396). الگوی توانمندسازی مدیران فروش در صنعت بیمه: مطالعه در نمایندگیهای فروش بیمه در استان خراسان رضوی. پژوهشنامه بیمه، 6(2)، 90 -102.
doi: 10.22056/ijir.2017.02.02
ملائی، جواد، حقیقی، مسعود، نصرالهی، محمد. (1402). طراحی الگوی توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد دیجیتال در سازمان نظام پزشکی به روش کیفی و کمی. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 41(1)، 53 -74.
References
Anjum, N., Paulraj, A., Blome, C., & Rajkumar, C. (2025). Environmental process design and performance: Understanding the key role of learning by doing and employee empowerment. International Journal of Production Economics, 282,109563. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2025.109563
Blanchard, K. H., Zigarmi, P., & Zigarmi, D. (1999). Leadership and the one minute manager: Increasing effectiveness through situational leadership. Morrow.
Bowen, D. E., & Lawler, E. E. (1992). The empowerment of service workers: What, why, how, and when. Sloan Management Review, 33(3), 31–39.Gardas, B. B., Raut, R. D., Cheikhrouhou, N., & Narkhede, B. E. (2019). A hybrid decision support system for analyzing challenges of the agricultural supply chain. Sustainable Production and Consumption, 19, 19–32.
Chang, S.-Y., Wang, S.-Z., & Lee, H.-F. (2025). The cultural difference between empowerment and job satisfaction among nurses: An umbrella review. Applied Nursing Research, 82, 151912. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2024.151912
Kumar, A., & Dixit, G. (2018). An analysis of barriers affecting the implementation of e-waste management practices in India: A novel ISM-DEMATEL approach. Sustainable Production and Consumption, 36, 36–52.
Kanter, R. M. (1983). The change masters: Innovations for productivity in American corporations. Simon & Schuster.
Karolidis, D., & Vouzas, F. (2019). Work group diversity dynamics: A novel approach to diversity research. Team Performance Management: International Journal, 25(5/6), 348–368.
Kennedy, S., Hardiker, N., & Staniland, K. (2015). Empowerment: An essential ingredient in the clinical environment—A review of the literature. Nurse Education Today, 35(3), 487–492.
Krishnan, V. R. (2012). Transformational leadership and personal outcomes: Empowerment as mediator. Leadership & Organization Development Journal, 33(6), 550–563.
Lei, C. H., Hossain, M. S., Mostafiz, M. L., & Khalifa, G. (2021). Factors determining employee career success in the Chinese hotel industry: A perspective of Job-Demand Resources theory. Journal of Hospitality and Tourism Management, 48, 301–311.
Mendoza-Sierra, M. I., Orgambídez-Ramos, A., León-Jariego, J. C., & García-Carrasco, A. M. (2014). Service climate as a mediator of organizational empowerment in customer service employees. The Spanish Journal of Psychology, 17, 1–10. Doi:
10.1017/sjp.2014.4
Meira, J. V. d. S., & Hancer, M. (2021). Using the social exchange theory to explore the employee–organization relationship in the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(2), 670–692.
Motamarri, S., Akter, S. H., & Yanamandram, V. (2020). Frontline employee empowerment: Scale development and validation using Confirmatory Composite Analysis. International Journal of Information Management, 54, 102–177. Doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2020.102177
Nwachukwu, S. C. (2015). Social capital, empowerment, and development needs in South Eastern Nigeria: A case study of cooperatives in Owerri, Nigeria (Doctoral dissertation, University of Canterbury).
Terkamo-Moisio, A., Palonen, M., Vaartio-Rajalin, H., & Peltonen, M. L. (2022). Structural and psychological empowerment of students obtaining continuing leadership education in Finland—a national survey.
Nurse Education Today, 116, 105–156. Doi:
10.1016/j.nedt.2022.105456
Tripathi, P. M., Srivastava, S., Singh, L. B., Kapoor, V., & Solanki, U. (2021). A JD-R perspective for enhancing engagement through empowerment: A study on the Indian hotel industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 46, 12–25.
Rappaport, J. (1987). Terms of empowerment/exemplars of prevention: Toward a theory for community psychology. American Journal of Community Psychology, 15(2), 121–148. Randolph, W. A. (2008). Educating part-time MBAs for the global business environment. Journal of College Teaching and Learning, 5(8), 11–18.
Randolph, W. A., & Kemery, E. R. (2011). Managerial use of power bases in a model of managerial empowerment practices and employee psychological empowerment. Journal of Leadership & Organizational Studies, 18(1), 95–106.
Savery, L. K., & Luks, J. A. (2001). The relationship between empowerment, job satisfaction and reported stress levels: Some Australian evidence. Leadership & Organization Development Journal, 22(3), 97–104.
Yuan, R., Luo, J., Liu, M., & Yannopoulou, N. (2022). “I am proud of my job”: Examining the psychological mechanism underlying technological innovation's effects on employee brand ambassadorship. Technological Forecasting and Social Change, 182, 121183.
Vishwakarma, A., Dangayach, G. S., Meena, M. L., & Gupta, S. (2022). Analysing barriers of sustainable supply chain in apparel and textile sector: A hybrid ISM-MICMAC and DEMATEL approach.
Cleaner Logistics and Supply Chain, 5, 100073.
doi: 10.1016/j.clscn.2022.100073
Voegtlin, C., Boehm, S. A., & Bruch, H. (2015). How to empower employees: Using training to enhance work units’ collective empowerment. International Journal of Manpower, 36(3), 354–373.
Wang, P. (2014). Government intervention and the empowerment process: Citizen involvement in the 2010 Shanghai World Expo. Journal of Public Affairs, 14(2), 130–141.
Wu, H.-H., & Chen, S.-Y. (2015). A case study of using DEMATEL method to identify critical factors in green supply chain management. Applied Mathematics and Computation, 256, 394–403.