Providing a model for empowering insurance industry representatives in the value chain

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Industrial Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.

2 PhD student, Department of Industrial Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran

Abstract

Background and Objectives: The main objective of this research is to present a model for empowering insurance industry representatives in the value chain of this industry. The present research seeks to present a theoretical model, but at the macro level, it is an applied research and in terms of method, it is descriptive-survey.
Materials and Methods: The statistical population of the research includes 10 insurance industry experts, including managers and experts in agent affairs and training. In this study, first, a range of factors affecting the empowerment of agents, which are influential factors in the context of the insurance industry value chain, was provided to the experts. Based on the Delphi method, 15 factors were identified as final factors, which are due to individual factors, factors related to the Central Insurance, the insurance company, and environmental factors. Then, using the Dematel modeling technique, the most important of these factors were identified as influential in the insurance industry value chain in order to empower the agents of this industry.
Results: The findings of this study showed that factors related to the insurance company and the Central Insurance Company, the continuity of training of representatives, their personality type, emotional intelligence, and environmental factors including economic, political, and cultural factors are among the most important factors affecting the empowerment of the sales network as the most important factor in the context of the insurance industry value chain.
Conclusion: The results of this research showed that, given the special importance of insurance industry representatives in the value chain, strengthening the factors influencing their compliance can increase income and profitability for insurance companies and subsequently the insurance industry.

Keywords


منابع
احمدامینی، زهرا، امانی تهران، محمد و سقزچی، محمدابراهیم. (1389). شناسایی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد زنجیره ارزش ، نشریه توسعه تکنولوژی صنعتی، 14، 48-35.
امینیان ، امید. (1403). ایزی بیمه .
جباری، علی . (1400). در پنل تخصصی شبکه فروش، تحول کسب و کار و رونق اقتصادی.
جعفری نیا، شمس اله، جعفری زاده، فروز و زارعی، سیده الهام. (1390). مروری بر مدلهای توانمندسازی کارکنان. تدبیر، 22(237)، 67-75.
خراسانی، اباصلت و حسن زاده بارانی، سودابه. (1386). راهبردها و استراتژیهای نیازسنجی. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی.
خوشحال، فاطمه. (1403). اعتبار سنجی مدل توانمند سازی کارکنان. کنفرانس بین المللی مطالعات مدیریت، فرهنگ و هنر. 1403
سالنامه آماری صنعت بیمه.. 62 -61.
سیف اللهی، ناصر. (1401). تحلیل اثر استراتژیهای رقابتی بازاریابی کشاورزی بر توسعه زنجیره ارزش: (مطالعه موردی صنایع لبنی)، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران،53(4)، 944-935.  doi:10.22059/ijaedr.2022.340629.669137
سیدجوادین، سیدرضا، حیدری، حامد و شهبازی مرادی، سعید. (1388). بررسی ‌عوامل ‌مؤثر ‌بر ‌توانمندسازی نیروی‌انسانی‌در‌خدمات بررسی موردی در نظام بانکی، نشریه مدیریت دولتی، ‌9(2)، 88-75.
شاکریان، مهناز، چوبینه، علیرضا، جهانگیری، مهدی، علی محمدلو، مسلم و نامی، محمد. (1397 ). ارائة الگویی جدید برای عوامل شناختی فردی مؤثر بر خطای انسانی براساس روش دیمتل، مجله ارگونومی، 6(4)، 66- 74. Doi: 10.30699/jergon.6.4.66
صالح، سیده مهسا، ‌زارعی، آیدا ‌و ‌مهردوست، ‌کامران. (1395). اولویت‌بندی عوامل مؤثر در توانمندسازی کارکنان به روشTopsis، مطالعه موردی: بانک سینا در رشت (اولین کنفرانس‌ملی مدیریت مهندسی، آستانه اشرفیه، مؤسسه‌آموزش‌عالی مهر آستان گیلان)، اولین کنفرانس ملی مدیریت مهندسی.
صنایعی، علی، فیض پور، محمد علی و نادری بنی، محمود. (1391). تاثیر فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش شرکت های نمونه صادراتی ایران ، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 2(4)، 43-22.
ضرابیه، احمدرضا. (1402). در دیدار با شبکه فروش شرکت بیمه سامان، گردهمایی بزرگ 1402.
غفاری داراب، محسن، یار محمدیان، محمدحسین، خراسانی، الهه و علاقمندان، حامد. )1393). نقش زنجیره ارزش در ارتقای کیفیت خدمات سلامت، مدیریت اطلاعات سلامت ، 811-799.
لالیان پور، نوشین، دوستی، ناهید و محمدزاده، آزاده. (1390). مفهوم توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه: یک شرکت بیمه ای). تازه های جهان بیمه،شماره 163، 39 -24.
مسکین نواز، سعید، قربانی، محمود، نیلی پورطباطبایی، سید اکبر و نیرومند، حسینعلی. (1396). الگوی توانمندسازی مدیران فروش در صنعت بیمه: مطالعه در نمایندگی‌های فروش بیمه در استان خراسان رضوی. پژوهشنامه بیمه، 6(2)، 90 -102.doi: 10.22056/ijir.2017.02.02
ملائی، جواد، حقیقی، مسعود، نصرالهی، محمد. (1402). طراحی الگوی توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد دیجیتال در سازمان نظام پزشکی به روش کیفی و کمی. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 41(1)، 53 -74.
 
References
 
Anjum, N., Paulraj, A., Blome, C., & Rajkumar, C. (2025). Environmental process design and performance: Understanding the key role of learning by doing and employee empowerment. International Journal of Production Economics, 282,109563. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2025.109563
Blanchard, K. H., Zigarmi, P., & Zigarmi, D. (1999). Leadership and the one minute manager: Increasing effectiveness through situational leadership. Morrow.
Bowen, D. E., & Lawler, E. E. (1992). The empowerment of service workers: What, why, how, and when. Sloan Management Review, 33(3), 31–39.Gardas, B. B., Raut, R. D., Cheikhrouhou, N., & Narkhede, B. E. (2019). A hybrid decision support system for analyzing challenges of the agricultural supply chain. Sustainable Production and Consumption, 19, 19–32.
Chang, S.-Y., Wang, S.-Z., & Lee, H.-F. (2025). The cultural difference between empowerment and job satisfaction among nurses: An umbrella review. Applied Nursing Research, 82, 151912. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2024.151912
Kumar, A., & Dixit, G. (2018). An analysis of barriers affecting the implementation of e-waste management practices in India: A novel ISM-DEMATEL approach. Sustainable Production and Consumption, 36, 36–52.
Kanter, R. M. (1983). The change masters: Innovations for productivity in American corporations. Simon & Schuster.
Karolidis, D., & Vouzas, F. (2019). Work group diversity dynamics: A novel approach to diversity research. Team Performance Management: International Journal, 25(5/6), 348–368.
Kennedy, S., Hardiker, N., & Staniland, K. (2015). Empowerment: An essential ingredient in the clinical environment—A review of the literature. Nurse Education Today, 35(3), 487–492.
Krishnan, V. R. (2012). Transformational leadership and personal outcomes: Empowerment as mediator. Leadership & Organization Development Journal, 33(6), 550–563.
Lei, C. H., Hossain, M. S., Mostafiz, M. L., & Khalifa, G. (2021). Factors determining employee career success in the Chinese hotel industry: A perspective of Job-Demand Resources theory. Journal of Hospitality and Tourism Management, 48, 301–311.
Mendoza-Sierra, M. I., Orgambídez-Ramos, A., León-Jariego, J. C., & García-Carrasco, A. M. (2014). Service climate as a mediator of organizational empowerment in customer service employees. The Spanish Journal of Psychology, 17, 1–10. Doi: 10.1017/sjp.2014.4
Meira, J. V. d. S., & Hancer, M. (2021). Using the social exchange theory to explore the employee–organization relationship in the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(2), 670–692.
Motamarri, S., Akter, S. H., & Yanamandram, V. (2020). Frontline employee empowerment: Scale development and validation using Confirmatory Composite Analysis. International Journal of Information Management, 54, 102–177. Doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2020.102177
Nwachukwu, S. C. (2015). Social capital, empowerment, and development needs in South Eastern Nigeria: A case study of cooperatives in Owerri, Nigeria (Doctoral dissertation, University of Canterbury).
Terkamo-Moisio, A., Palonen, M., Vaartio-Rajalin, H., & Peltonen, M. L. (2022). Structural and psychological empowerment of students obtaining continuing leadership education in Finland—a national survey. Nurse Education Today, 116, 105–156. Doi: 10.1016/j.nedt.2022.105456
Tripathi, P. M., Srivastava, S., Singh, L. B., Kapoor, V., & Solanki, U. (2021). A JD-R perspective for enhancing engagement through empowerment: A study on the Indian hotel industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 46, 12–25.
Rappaport, J. (1987). Terms of empowerment/exemplars of prevention: Toward a theory for community psychology. American Journal of Community Psychology, 15(2), 121–148. Randolph, W. A. (2008). Educating part-time MBAs for the global business environment. Journal of College Teaching and Learning, 5(8), 11–18.
Randolph, W. A., & Kemery, E. R. (2011). Managerial use of power bases in a model of managerial empowerment practices and employee psychological empowerment. Journal of Leadership & Organizational Studies, 18(1), 95–106.
Savery, L. K., & Luks, J. A. (2001). The relationship between empowerment, job satisfaction and reported stress levels: Some Australian evidence. Leadership & Organization Development Journal, 22(3), 97–104.
Yuan, R., Luo, J., Liu, M., & Yannopoulou, N. (2022). “I am proud of my job”: Examining the psychological mechanism underlying technological innovation's effects on employee brand ambassadorship. Technological Forecasting and Social Change, 182, 121183.
Vishwakarma, A., Dangayach, G. S., Meena, M. L., & Gupta, S. (2022). Analysing barriers of sustainable supply chain in apparel and textile sector: A hybrid ISM-MICMAC and DEMATEL approach. Cleaner Logistics and Supply Chain, 5, 100073. doi: 10.1016/j.clscn.2022.100073
Voegtlin, C., Boehm, S. A., & Bruch, H. (2015). How to empower employees: Using training to enhance work units’ collective empowerment. International Journal of Manpower, 36(3), 354–373.
Wang, P. (2014). Government intervention and the empowerment process: Citizen involvement in the 2010 Shanghai World Expo. Journal of Public Affairs, 14(2), 130–141.
Wu, H.-H., & Chen, S.-Y. (2015). A case study of using DEMATEL method to identify critical factors in green supply chain management. Applied Mathematics and Computation, 256, 394–403.
Volume 2, Issue 1 - Serial Number 4
Research papers
May 2025
Pages 41-57
  • Receive Date: 22 February 2025
  • Revise Date: 26 April 2025
  • Accept Date: 27 April 2025
  • Publish Date: 22 May 2025